De 7 kernprincipes van GreenLeave
Onze kernwaarden zijn dienstbaar, samenwerken, innovatief en integer. Vanuit onze visie voelen wij de verantwoordelijkheid naar de samenleving om de transitie naar duurzame uitvaarten mogelijk te maken. Dit willen we doen met behulp van de 7 kernprincipes van GreenLeave. Hoe we dat doen, leggen we hier uit.
De samenleving wordt zich steeds meer bewust van de ecologische ‘footprint’ van elke dienst en product. Klimaatverandering, stikstofcrisis, wat is eigenlijk de footprint van een uitvaart? Uitstoot van het rouwvervoer, chemische stoffen bij de productie van uitvaartartikelen, wat kunnen wij doen om een positieve bijdrage te leveren aan onze omgeving? Nijboer Uitvaartzorg zet zich ervoor in om onze wereld leefbaar te houden, ook voor de volgende generaties.
1: De Duurzame Uitvaartondernemer is een goede werkgever
Nijboer Uitvaartzorg biedt een gezonde en aangename werkomgeving en eerlijke arbeidsvoorwaarden. Er is een open werksfeer waarbij er alle ruimte is om emoties bespreekbaar te maken en te letten op elkaars welzijn. Wij zijn aangesloten bij brancheorganisatie BGNU en op onze arbeidsovereenkomsten is de CAO Uitvaartbranche van toepassing. Een lichte overcapaciteit in onze collega’s vinden wij belangrijk om de werkdruk aangenaam te houden omdat de werkstroom soms grillig kan zijn. Er wordt actief gecoacht op een gezonde werk-privé balans door te werken met beschikbaarheidsroosters, en te allen tijde te zorgen voor een waarnemende collega.
Onze medewerkers krijgen jaarlijks een ontwikkelgesprek waarbij de gelegenheid wordt gecreëerd om, al dan niet met behulp van het opleidingsbudget, zich verder te ontplooien binnen, maar soms ook buiten, de eigen functie. Wij staan voor gelijke kansen voor elke medewerker, ongeacht geslacht, cultuur of leeftijd.
2: De Duurzame Uitvaartondernemer minimaliseert de eigen negatieve milieu-impact en streeft naar positieve bijdragen
Nijboer Uitvaartzorg zet stappen om de negatieve milieu-impact van haar huisvesting te minimaliseren op het gebied van energieverbruik, onderhoud van installaties en apparatuur, verlichting en papierverbruik. Dit doen wij door voortdurend te onderzoeken welke maatregelen wij kunnen nemen die hier aan bijdragen. Hiervoor hebben we een energiescan van ons gebouw laten maken en wij zetten dit om in actie. Zo wekken we deels onze eigen stroom op met zonnepanelen, wordt het gebouw verwarmd met een warmtepomp, werken we zoveel mogelijk papierloos en proberen we tot een zo hoog mogelijk percentage gescheiden afval te komen met een minimale hoeveelheid. Hierover zijn we ook geregeld in gesprek met onze toeleveranciers om de gehele afvalstroom in de keten te beperken en het papiergebruik te reduceren.
3: De Duurzame Uitvaartondernemer neemt duurzaamheid mee als selectiecriterium bij haar inkopen
Ook bij onze inkopen houdt Nijboer Uitvaartzorg rekening met duurzaamheid, waarbij we zowel letten op de sociale- als milieuaspecten. Prijs, kwaliteit en levertijd zijn van oudsher belangrijke overwegingen bij alle inkopen, en door ook te letten op duurzaamheid kunnen we met onze invloed de gehele keten te verduurzamen. Wij letten op producten met een milieu of sociaal keurmerk, en kiezen bijvoorbeeld voor een biologisch alternatief. Dit geldt voor schoonmaakartikelen, maar ook voor horecaproducten, papier en inkoop van groene stroom.
Op het gebied van mobiliteit stimuleren wij het gebruik van elektrische voertuigen door een laadpunt beschikbaar te stellen. Een deel van ons wagenpark is elektrisch zodat we ook hiermee onze CO2 uitstoot beperken en een duurzaam alternatief kunnen aanbieden voor het onderdeel rouwvervoer.
4: De Duurzame Uitvaartondernemer doet eerlijk zaken en houdt rekening met de wensen en belangen van haar klant
Dit onderdeel is een vanzelfsprekendheid voor Nijboer Uitvaartzorg omdat we sinds 2017 voldoen aan de strenge kwaliteitseisen van Stichting Keurmerk Uitvaartzorg. Hier worden wij periodiek op getoetst. Op basis van het eerste gesprek met de nabestaanden leggen we alle afspraken vast, en we overleggen binnen 24 uur een eerste begroting om inzicht te geven in de uitvaartkosten. Dit doen wij per mail en wij verstrekken dan ook de algemene voorwaarden. In zo’n vroeg stadium zijn wijzigingen ten aanzien van de uitvaart vaak nog mogelijk voor diverse onderdelen. Door deze open en transparante communicatie komen nabestaanden niet voor (financiële) verrassingen te staan. Voor de van de dag uitvaart maken wij een draaiboek waarin alle afspraken zijn vastgelegd.
Als de uitvaart heeft plaatsgevonden nemen we na 4 tot 6 weken contact op om de uitvaart te evalueren. Ook vragen we of de nabestaanden de uitvaart willen beoordelen door middel van het klanttevredenheidsonderzoek via Uitvaartscore.nl. Op deze wijze kunnen we inzicht geven in de tevredenheid onder nabestaanden, en als er zaken zijn waar men ontevreden over is dan gaan we hier graag het gesprek over aan om tot een oplossing te komen. Uiteindelijk is een gang naar de ombudsman via Klachteninstituut Uitvaartwezen nog een laatste mogelijkheid om de klacht onafhankelijk te laten beoordelen met een bindende uitspraak.
5: De Duurzame Uitvaartondernemer is maatschappelijk betrokken
Omdat wij als uitvaartorganisatie midden in de maatschappij staan leveren we een bijdrage aan diverse maatschappelijke initiatieven. Zo steunen we verschillende sportverenigingen in de regio met een financiële bijdrage en we steunen de voedselbank in de gemeente waar we gevestigd zijn. Daarnaast zijn we sponsor van andere lokale initiatieven zoals de Gondelvaart op Wielen, het Concours Hippique in Drogeham en het Strandheem Festival.
Om nabestaanden de gelegenheid te bieden om stil te staan bij een overlijden organiseren wij met lokale partijen en vrijwilligers jaarlijks in december een Lichtjesavond in Drogeham en Surhuisterveen. Daarnaast leveren wij een bijdrage aan de dodenherdenking op 4 mei in Drogeham. Hiervoor zetten wij ons netwerk, onze mensen en onze middelen in.
6: De duurzame uitvaartondernemer communiceert eerlijk en transparant over zijn duurzame werkwijze
Onze duurzame invulling van alle uitvaartonderdelen vindt u hier.
7: de duurzame uitvaartondernemer beschikt en deelt kennis over duurzaamheid binnen de organisatie
Op dit moment zijn er 7 register uitvaartverzorgers bij ons in dienst. Zij hebben allen de GreenLeave basistraining gevolgd. Daarnaast maken wij ‘duurzaamheid’ bespreekbaar tijdens het maandelijkse werkoverleg om de betrokkenheid van onze collega’s te vergroten en open te staan voor nieuwe ideeën in relatie tot het onderwerp.