In de routeplanner heb ik het juiste adres ingesteld. Het is zo ‘n 23 minuten rijden vanaf hier en dus is er tijd genoeg om over het komende gesprek na te denken.
Ik rijd naar een echtpaar dat een voorregelingsgesprek wil over hun uitvaarten. Ze hebben twee uitvaartpolissen met mijns inziens een redelijk verzekerd bedrag om een mooie uitvaart mee te bekostigen. Wat heet ‘mooi’….
Ik wil niet als ‘de uitvaartverzorger’ bij deze mensen aanbellen, dus kom ik in wit overhemd, met mijn tas over de schouder en met opgestroopte mouwen aan de deur. Mijn auto met een verwijzing naar het uitvaartbedrijf staat een straat verderop om ‘geruchten’ door buren te voorkomen.
Als ik de deurbel indruk, heb ik nog geen idee wie ik aantref, maar het ontvangst is allerhartelijkst en voelt direct erg goed. Ik stel me voor en zeg – uit een automatisme – ‘geco…’, maar slik nog net op tijd ‘gecondoleerd’ in en maak er ‘gedag’ van. Voor ‘gecondoleerd’ is het nog net een fase te vroeg.
Met toch wel een beetje schaamrood op de kaken betreed ik de kamer. Het ruikt er al naar koffie.
We gaan met elkaar in gesprek en nemen samen al hun wensen ten aanzien van de uitvaarten door.
De beide echtelieden hebben wensen die van elkaar verschillen en dat geeft dat de berekening van de totaalkosten van ieders uitvaart ook verschilt. Maar ik kan ze aan het einde van ons voorregelings-gesprek wel beiden een duidelijk beeld geven van hoe hun uitvaarten er uit komen te zien en wat ze gaan kosten. Bij het afscheid geven beiden aan dat het hen een stuk rust geeft, nu ze weten dat ‘alles geregeld is’.
“Alles is al geregeld”, hoor ik aan de telefoon wanneer er melding gedaan wordt van het overlijden van één van de twee. Ik hoor een soort van opluchting en rust in de stem. Dan maak ik direct een afspraak om weer langs te komen, nu om de uitvaart ook daadwerkelijk te regelen. En omdat ‘alles al geregeld is’ vooraf, alle keuzes vooraf al zijn gemaakt, kunnen we ook in alle rust naar het moment van afscheid toeleven. Alleen de dag van de uitvaart moet nog gekozen worden.
“Fijn dat we vooraf al alles met u hebben besproken”, krijg ik tenslotte mee, wanneer ik mijn laatste contactmoment met de familie heb. “Het heeft ons zoveel rust gegeven.”
Hindrik Riemersma, uitvaartverzorger Nijboer Uitvaartzorg